Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor
Report
February 27, 2014

The following are changes to text of individual country reports since publication February 27, 2014.

Chile

In the Press Freedoms subsection of Section 2. a. on page 9, deleted “a 2013 Equitas Foundation report and a 2012 Freedom House report” and inserted “the 2013 Freedom House and Reporters Without Borders reports”; in the same passage, also deleted “which are the sole recipients of government subsidies” and inserted “and the unregulated distribution of government funded advertising.”

Iraq

In the Arbitrary or Unlawful Deprivation of Life subsection of Section 1, deleted “In Erbil, Sulaymaniyah, and Dahuk, the three Kurdistan regional government provinces referred to as the Iraqi Kurdistan Region (IKR), there were press reports that Kurdistan regional government security forces committed arbitrary or unlawful killings.” Replaced that sentence with “There were no credible reports that Kurdistan Regional Government security forces committed arbitrary or unlawful killings.”

Togo

In Section 1.c. Torture and Other Cruel, Inhuman, or Degrading Treatment or Punishment on page 2, deleted “In contrast with previous years.” Deleted the sentence, “Although there were no new reports, given prior years’ records of abuse and the fact that impunity was widespread in the security services, abuses may have continued.”

In the Arrest Procedures and Treatment of Detainees subsection of Section 1 on page 3, deleted, “In constrast with 2012.”

In the Freedom of Speech subsection of Section 2 on page 6, deleted “In contrast with 2012.”

In the Internet Freedom subsection of Section 2 on page 6, deleted “known.”

In the Academic Freedom subsection of Section 2, on pages 6-7, added the sentence, “There were no government restrictions on academic freedom or cultural events.” Deleted the sentence, “According to uncorroborated reports from students and professors, a government informant system continued to exist, and undercover gendarmes attended classes.”

Mexico

In the Disappearances subsection of Section 1 b. on page 4, delete “Nuevo Laredo,” before the word Tamaulipas.

In the Violence and Harassment subsection of Section 2 a. on pages 20 and 21, delete the name Jose before the name Antonio Hernandez and replace it with Jorge so that it correctly reads Jorge Antonio Hernandez.

El Salvador

In the Freedom of Association and the Right to Collective Bargaining subsection of Section 7 on page 22, the last sentence of the first paragraph that reads: “…who are regulated by the Civil Service Tribunal Law” should be corrected to delete the word tribunal.

Guatemala

In the Elections and Political Participation subsection of Section 3 on page 12, the line that reads: “At year’s end there was one indigenous cabinet member on the Supreme Court and no indigenous member on the Constitutional Court” was changed to read: “At year’s end there was one indigenous cabinet member and there were no indigenous members on the Supreme Court or the Constitutional Court.”

Sao Tome and Principe

In the Acceptable Conditions of Work subsection of Section 7 d. on page 13, the line that reads: “The government is the largest employer, and the standards on hours of work and effectively enforced health and safety in that sector” was changed to read: “As the government is the largest employer, it set the standards on hours of work and effectively enforced health and safety in the public sector.”

Belgium

In the last paragraph of the Elections and Political Participation subsection of Section 3 on page 9, the phrase “or running for the federal parliament” was deleted.

In the last paragraph of the Acceptable Conditions of Work subsection of Section 7 d. on page 20, the number of work-related accidents was corrected to 157,131.

Peru

The second paragraph in the Freedom of Speech and Press subsection of Section 2 a. on page 11, was changed to read:

“In October the media company El Comercio Media Group purchased the media group EPENSA, resulting in singular ownership of 78 percent of the country’s daily newspaper circulation. Freedom of press advocates and competing dailies criticized the merger as a quasi-monopoly that threatened press freedom. We are not aware of any restrictions on press freedom resulting from this purchase.”

Latvia

The Corruption subsection of Section 4 on page 14 begins with this paragraph: “The Bureau to Prevent and Combat Corruption (KNAB) is primarily responsible for fighting corruption. Through June KNAB recommended 111 criminal cases for prosecution of 383 persons. During the same period, the bureau opened 255 criminal cases. Prosecutors also submitted six criminal cases against 166 persons to the court.”

The correct version now reads:

“The Bureau to Prevent and Combat Corruption (KNAB) is primarily responsible for fighting corruption. Through June KNAB recommended 11 criminal cases for prosecution of 38 persons. During the same period, the bureau opened 25 criminal cases. Prosecutors also submitted six criminal cases against 16 persons to the court.”

Romania

In the Societal Abuses, Discrimination, and Acts of Violence Based on Sexual Orientation and Gender Identity subsection of Section 6 on page 28, the second paragraph from the bottom begins: “On February 20, members of ultra-Orthodox, nationalist groups, including “Militia Spirituala,” disrupted an LGBT History Month showing of the film “The Kids Are Alright” organized by ACCEPT, an NGO promoting LGBT rights.” The words “including ‘Militia Spirituala,’” were deleted.

Egypt

On page 9, the word “citing” has been deleted from the sentence that reads: “On September 9, a criminal court in Suezciting acquitted 10 police officers and four civilians accused of killing 17 protesters and injuring 300 during the January 2011 revolution, citing lack of evidence.”

In the Arrest Procedures and Treatment of Detainees subsection of Section 1.d. on page 12, the report incorrectly stated that journalist Mohamed Sabry was in prison at year’s end. Sabry was not in prison at year’s end. On November 3, a military court issued Sabry a six month suspended prison sentence.

Israel

In the National/Racial/Ethnic Minorities subsection of Section 6 on page 34, the report states, “Rabbis for Human Rights asserted that rates of crime and unemployment were higher in the government-established permanent locations for the Bedouin than in the unrecognized villages, creating a disincentive for relocation.” Rabbis for Human Rights actually asserted that rates of crime and unemployment were higher in the government-established locations for the Bedouin than in the “recognized” villages, not the “unrecognized” villages.

Guyana

In the Public Access to Information subsection of Section 4 on page 12, the sentence that reads, “As of October the government had not issued implementing regulations nor appointed a commissioner.” It now reads: “In May the government appointed a commissioner, but as of October, the government had not issued implementing regulations.”

Saint Kitts and Nevis

In the Elections and Political Participation subsection of Section 3 on page 7, the date of the Nevis election was changed to January 2013 vice January 2012.

Algeria

These corrections were made due to an editing error.

In the Torture and Other Cruel Treatment subsection of Section 1 c. on page 3, the last sentence of the second paragraph was meant to be deleted, “Geneva-based NGO Alkarama reported plain clothed officers often inflicted abusive treatment upon those arrested on ‘security grounds.”

In the Internet Freedom subsection of Section 2 a. on page 12, the second paragraph was meant to be deleted, “On February 11, al-Alkarama alleged on its website that on February 5, plain clothed security officers arrested Nasreddine Rarrbo, an activist associated with the Blida-based Youth Movement of May 8, 1945, without a warrant. Authorities reportedly held Rarrbo for two days at a jail in the town of Larbaa and questioned him about his use of Facebook to promote the Youth Movement of May 8, 1945’s anticorruption and democratization agenda. He appeared before a judge in Larbaa on February 7 and was released. No further update was available on the case.”

[This is a mobile copy of Appendix H: Errata]